Otomotiv alanının geçmişi pek uzak değildir. İnsanoğlunun teknoloji alanında attığı önemli adımlar sonucunda otomobil üretilebilmiştir. Günümüzde ise otomotiv sektöründe eskiden insan eliyle yapılan işler yerini akıllı makineler ve robotlara bırakmaktadır. Bu gelişmeler, sektörün niteliksiz işgücüne olan bağımlılığını azaltsa da otomobil fabrikaları önemli miktarda insanın istihdam edildiği büyük sektörlerden biridir. Otomobil, üretim endüstrisinin ağır kollarından biridir ve sektörün doğası gereği çalışanların %80’inden fazlası erkektir.
ABD Çalışma Bakanlığının İstatistik Bürosu’nun kayıtlarına göre kaza riskinin en yüksek olduğu sektörlerden biri otomobil üretim alanıdır. İstatistiklere göre her yıl otomobil sektöründe çalışan 3 kişiden biri iş kazası geçirmektedir. Her 10 kişiden birinin geçirdiği iş kazası ise çalışanın geçici olarak iş görmesini engelleyecek ağırlıkta gerçekleşmektedir.
Otomotiv Sektöründe İş Güvenliği Sorunları
- Kimyasal Tehlikeler
- Fiziksel Tehlikeler
- Kazalar
- Malzeme ve makine sorunları
Otomotiv Sektörü İş kazaları Nedenleri:
Ocaklar, yapılan işin büyüklüğüne, eritilecek metalin yoğunluğu ve yapılan işin türüne göre değişiklik gösterir. Ocakların içinde metaller erittirilirken çok fazla sıcaklık kullanılır. Eriyik haldeki metalin kalıplara dökülmesi esnasında çok fazla ciddi hayati riskler vardır. Kazanlardan dökülen 100’lerce derece sıcaklıktaki eriyik yakınlarda bulunan işçilerin üstüne dökülebilir ve bu yanarak ölümlere veya çok ciddi bölgesel yanıklara neden olabilir.
Kalıpların temizlenmesi ve kalıplardan çıkan dökümlerin çapaklarının alınması esansında kullanılan taşlama aletleri (zımpara edici elektrikli diskler) de çok tehlikeli olabilmektedir. Bu makinelerin kullanıyorken hızla dönen diske el ve kolu kaptırmak kesilmelere ve kopmalara neden olmaktadır.
Otomobilin gövdesi birleştirilirken montaj hattı üzerinde bazı kesici, düzeltici makineler kullanılmaktadır. Karoserin birleştirilmesi sırasında yapılan kaynaklar sonrasında oluşan çapaklar ve diğer düzeltilmesi gereken yerler için kesici diskler kullanılmaktadır. Bunlar ise kesilmelere, derin yırtıklara hatta kopmalara neden olabilmektedir.
Otomobilin tüm metal aksamı yapılırken eritme, kalıplama, baskılama ve aşındırma yöntemleri kullanılır. Bu sırada özellikle gaz, buharlaşma ve kimyasal boyalara maruz kalınabilmektedir.
Sonuçlar ve Öneriler
Tozlar özellikle de silika ve asbestten kaynaklanan durumlar çok tehlikeli olmaktadır. Bu tozların bulunduğu ortamlarda çalışan işçilere solunum koruyucu donanımlar olan solunum cihazları ve maskeler kullanmak yoluyla bu tehlikeli toz ve gazlara olan temaslarını en aza indirmek zorundadırlar. Kişisel Koruyucu Donanımların uygun kullanımı bu alanda çok önemlidir.
Üretim esnasında kesici ve aşındırıcı birçok makine ve alet kullanılmaktadır. Kesilmelere karşı elleri ve vücudu korumak için kesilmez eldiven ve koruyucu giysilerin içine koruyucu tabanlar ve yastığa benzer pedler (ayakkabı tabanlığı, ayakkabı çelik burun koruyucu vb) yerleştirilmektedir.
Kaynak işlemi sırasında kıvılcımlar, çapaklar ve UV radyasyon gözler için son derece tehlikelidir. Bu nedenle kaynak işleri yapılırken göz koruyucu donanımlar olan 3M gözlükleri, kalkanları ve kaynak başlıkları kullanılmalıdır.
Çalışanlarınızın korunmasına yardımcı olacak tulum, solunum koruyucu, el koruyucu göz koruyucu, kulak koruyucu, kaynak, baş ve yüz koruyucular için tıklayınız…